Tekstdoelen staan voor het plan dat een schrijver met een tekst heeft. Wat wil de schrijver voor elkaar krijgen met de tekst? Er zijn verschillende doelen. Je kunt ze herkennen wanneer je de volgende informatie in je opneemt. Zo weet je precies wat je mag verwachten van een tekst. Er zijn in grote lijnen vijf verschillende doel
en. Dit zijn: informeren, opiniëren, overtuigen, activeren en amuseren. Van elk vind je hier een beschrijving.

Het doel informeren

Van alle tekstdoelen komt informeren waarschijnlijk het meest voor. Het zijn teksten met uitsluitend feiten en geen oordelen. Er wordt precies gezegd wat de feiten zijn en verder niets. Denk aan teksten in encyclopedieën, korte nieuwsberichten en zaken zoals rapporten en notulen. Er zijn ok teksten die een uiteenzetting of verklaring geven. Dit zijn teksten die objectief moeten zijn, maar wel ook een uitleggend doel hebben. Na het lezen moet de lezer snappen hoe het zit. Denk dan aan recepten of gebruiksaanwijzingen.

Het doel opiniëren

Als een mening geven één van de tekstdoelen is, dan wordt gesproken van opiniërende teksten. Het is de bedoeling dat de lezer een mening krijgt over bepaalde zaken en hierover gaat nadenken. Dat betekent niet dat de schrijver zelf ook een mening geeft. Het is eerder de bedoeling om tot denken aan te zetten om de lezer zelf een mening te laten vormen over een bepaalde zaak.

Het doel overtuigen

Als het gaat om overtuigende teksten dan zijn dit juist wel de teksten die de mening van de schrijver weergeven. Deze heeft tekstdoelen met betrekking tot het vinden van medestanders voor zijn of haar mening. De schrijver legt uit hoe deze het ziet en het is de bedoeling dat anderen dit dan overnemen als medestander. Betogingen, columns en ingezonden brieven zijn hier goede voorbeelden van.

Het doel activeren

Van de tekstdoelen heeft activeren het meest betrekking op zaken in de praktijk. Met de tekst wordt geprobeerd de lezer tot actie over te laten gaan. Ook dit zie je vaak in columns en ingezonden brieven terug. Daarnaast is het betoog een goed voorbeeld. Ook reclames kunnen hieronder vallen, omdat de producent je wil aanzetten tot het kopen van het product.

Het doel amuseren

Met amuseren wil de schrijver niets anders dan vermaak bieden. Dit kunnen allerlei soorten teksten zijn, zolang het maar leuk is om ze te lezen. Verhalen vallen hier bijvoorbeeld onder. Denk aan sprookjes en gedichten. Ook andere verhalen passen goed bij dit tekstdoel.

Wil je altijd antwoord op al je vragen?

Op de app stel je direct je vraag, waarna een bijlesdocent je verder helpt. Zo wordt leren aangenamer en zullen je schoolprestaties binnen afzienbare tijd verbeteren.

Op zoek naar een ander onderwerp?